donderdag 22 november 2007

3 Escher - Tekeningen.

''De Draak''
1952
Lithografie.
Je ziet een draak die zijn
eigen staart afbijt maar
logisch gezien moet hij daar-
voor door zijn eigen lichaam heen.
Door de wat minder ruimtelijke
omgeving is het minder makkelijk
te zien dat de draak zijn
eigen staart afbijt.
De maker wilde dat mensen een
beetje in de war zouden raken want
als je zo even snel naar de tekening
kijkt merk je niet op dat de draak zijn
eigen staart afbijt.
Wat mij heeft meest aanspreekt in dit
beeld is de functie van het kunstwerp
en vooral de design.

''Dag en nacht''

1938

Lithografie.

Het interresante aan deze tekening is is dat de tekening van licht naar donker loopt. Niet alleen horizontaal maar ook verticaal.

Met de tekening wil Escher duidelijk maken dat dag en nacht een groot verschil is.

Wat mij aanspreekt in het kunstwerp is het feit dat je niet weet of het dag of nacht is.

''Gouden handen''

1950.

Lithografie.

Je ziet dat Escher er op een of andere manier in is geslaagd alletwee zijn rechterhanden te tekenen. Ook zie je dat er alleen in zijn handen diepte is en de rest van de tekening gewoon twee-dimensionaal is. Je kunt er niet achter komen welke de echte hand is en welke de getekende hand. Ze maken zich allebei los van het tekenpapier dat met punaises is vast gezet.

De tekening was bedoeld om mensen te verbazen over hoe goed hij wel niet kan tekenen.

Het mooiste van de tekening vind ik hoe hij er in is geslaagd om die handen zo in die tekening te tekenen. De tekening is half schets en half ECHT kunstwerk.




Geen opmerkingen: